Veerkracht zegt meer dan een cv zonder gaten


Van functieomschrijvingen tot motivatiebrieven en cv’s: steeds meer mensen gebruiken AI. Ook het gebruik van visuals in cv’s neemt toe. Maar leidt dat nou vaker tot een uitnodiging voor een gesprek? En wat adviseer jij als loopbaanprofessional aan jouw kandidaat? Twee ervaren loopbaanprofessionals, Aaltje Vincent en Francesco Plas, delen hun visie.
Aaltje Vincent, coach van sollicitanten en recruiters en auteur van Jobmarketing 3.0, deelde onlangs een online tool die in één seconde een LinkedIn-profiel omzet in een infographic. Dat leverde tientallen enthousiaste reacties op: veel mensen probeerden het meteen en deelden het resultaat op LinkedIn. ‘De meesten waren verrast. Wow, wat gaaf dat dit kan, zeiden ze. Dat komt denk ik doordat je je gezien voelt,’ zegt Aaltje. ‘Je ziet in één beeld welke ontwikkeling je in je loopbaan hebt gemaakt en dat is erg leuk om te zien.’
Toch plaatst Aaltje wel een kanttekening. De tool heeft zijn beperkingen. Zo is hij niet beschikbaar in het Nederlands en is het lastig om iets aan te passen. ‘Ik denk niet dat het geschikt is om het in plaats van je gewone cv op te sturen. Het kan onoverzichtelijk zijn en dan wordt het een zoekplaatje,’ zegt ze. Wel ziet ze mogelijkheden om een dergelijke infographic te gebruiken als bijlage of om het in een loopbaan- of sollicitatiegesprek als vertrekpunt te nemen.
‘Een originele presentatievorm zegt namelijk ook iets over jezelf en dat kan een goede toevoeging zijn,’ vindt Aaltje. ‘En dat geldt ook voor cv’s die je met tools als Canva kunt opmaken. Prima, zolang de leesbaarheid vooropstaat. Een recruiter wil natuurlijk snel kunnen zien of iemand geschikt is voor een functie. De inhoud blijft het belangrijkst.’
Francesco Plas, sollicitatietrainer en adviseur bij UWV, verwacht dat visuals alleen maar belangrijker worden. ‘Je ziet het overal: van cv’s tot avatars op WhatsApp. Alles wat helpt om jezelf te profileren, neemt toe,’ zegt hij. Of een visual werkt, hangt volgens hem ook sterk af van de werkgever en de vacature. ‘Sommige organisaties zijn conservatief en vinden het een beetje gek. Maar bij creatieve functies kan het juist aantrekkelijk zijn.’
Francesco benadrukt dat recruiters vaak maar even naar een cv kijken. ‘Gemiddeld maar zes seconden. Ze scannen snel of er een match is met de vacature. Daarom is mijn advies: gebruik niet te veel tekst. Een duidelijk visueel element kan helpen om op te vallen.’ Zijn conclusie sluit aan bij die van Aaltje: ‘Of het nu een visual is of iets anders, kies een element dat jou het beste uitbeeldt. Dan heb je de aandacht van de lezer. Let wel op dat helderheid centraal staat. Je cv of motivatiebrief heeft maar één doel: uitgenodigd worden voor een gesprek.’
Heb jij tips voor het gebruik van visuals in een cv? Stuur ons een mail, dan nemen we ze op in de kennisbank van Platform naar Werk.