De gemeente Den Haag heeft net als alle andere gemeenten een uitdaging om op de krappe arbeidsmarkt zoveel mogelijk mensen deel te laten nemen. Mensen die ondanks de krapte niet meedoen. Een mismatch die onacceptabel is, want meedoen is zo belangrijk. Laatst had ik samen met een collega het genoegen om een presentatie te geven aan de Commissie Samenleving van de gemeenteraad Den Haag. Met onze kennis van arbeidsmarktprojecten en de collectieve data van LinkedIn heb ik een poging gedaan om de gemeenteraad te inspireren tot vernieuwende keuzes.
Blog Edwin Bouwers
Het advies? Organiseer niet alleen offline maar ook online dienstverlening voor inwoners van de stad. De doelgroep bereiken, inspireren en ondersteunen kan namelijk ook heel veel online. Het lijkt wel alsof we de lessen uit coronatijd weer vergeten zijn. In Den Haag zitten 14.303 (!) mensen op LinkedIn tot mbo-niveau 3 die we dus online kunnen bereiken. Maak een top 20 van de meest kansrijke beroepen tot aan mbo-niveau 3 in de regio en werk nauw samen met de belangrijkste partners. Denk en werk met skills, zoals de rol van helper, doener of verzorger. Beperk het aanbod niet tot een bepaalde doelgroep maar stel het beschikbaar voor alle inwoners van de hele stad zodat meer mensen kunnen werken in een duurzamere baan. Geld is niet het probleem. Gebrek aan visie en lef en samenwerking wel. De werkgever die na mij sprak beaamde dit.
Misschien nog wel het belangrijkste advies: stop met zoveel lokketten. Beleidsterrein A met een eigen pakket, beleidsterrein B met een eigen pakket. Het is soms net een keuzemenu. Voortijdig schoolverlater? Kies A. Taalachterstand? Kies B. Stageplaats? kies C. Het is te veel vanuit de dienstverlener georganiseerd en niet vanuit de kandidaat. Wat nu als ik een voortijdig schoolverlater ben met een taalachterstand én ik wil ergens meelopen? Uiteraard een te simpel voorbeeld, maar op diverse plekken werkt het wel zo. Dit werd na afloop van de presentatie door meerdere mensen bevestigd. Tijdens de napraat hoorde ik van verschillende raadsleden dat zij in hun eigen omgeving veel mensen kennen met genoeg capaciteiten, maar niet weten waar zij zich kunnen melden. Aan mij de vraag hoe te beginnen. Laten we de dienstverlening eerst eens anders organiseren en werken aan één loket. En mijn antwoord op de vraag? Honk1 aan de Genemuidenstraat 208 in Den Haag Zuidwest. Niemand kende het.